Nu ser jag en dokumentär på svt2 som både får mig att le och gråta inombords. Den handlar om kriget i Liberien, vilket måste varit en av de hemskaste platserna på jorden under tiden. En president som valt sig själv, som äger likamycket som resten av befolkningen tillsammans, som är aktiv i diamanthandeln med Sierra Leone, som styr med våld. Unga pojkar, inte ens i tonåren drogades och användes som militärer. Mödrar såg deras döttrar bli våldtagna samtidigt som de var tvingades att dansa till händelsen. Det får mig att tvivla på människan. Vem gör såhär? Men sen hände något. Sen hände det som fick mig att le, kvinnorna tog tag i det. Det började med tre stycken som började demostrera för fred, som enbart bar vita kläder och som pratade om religionsöverskridande vänskaper. Dessa kvinnorna blev tillslut hundratals. Dessa kvinnor fick även som de ville tillslut. De var starten på relovlution. Kvinnor kan.

"Some say: How can war be ended without a God present? I say: How can war be started with a God present?"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0